JZ Fietstechniek dé fietsenmaker in Veenendaal

Natuurlijk gaat u voor het onderhoud van uw fiets naar de fietsenmaker in Veenendaal. Een bezoekje aan JZ Fietstechniek in Veenendaal loont zeker de moeite. Uw fiets werkt dan gegarandeerd beter en gaat langer mee. Het is moeilijk om te bepalen wat u zelf moet doen en welk onderhoud beter door een expert kan worden uitgevoerd. Ik geef u hieronder enkele aanknopingspunten.

Zelf repareren of laten repareren?

Naar de fietsenmaker in Veenendaal gaan voor elke kleine reparatie kost u uiteraard tijd en geld. Soms is het de moeite waard om zelf te repareren. Voorwaarde: u beschikt over de nodige vaardigheden, kennis en gereedschappen. Als u niet goed weet wat u doet, is het essentieel dat de reparatie door een specialist laat doen. Sommige fietsclubs geven workshops. Maar pas op: als u fouten maakt, zult u achteraf gevaarlijk rijden. Er bestaat ook een risico op kostbare gevolgschade. Als u twijfelt, is het beter om onderhoudswerkzaamheden aan veiligheidsrelevante onderdelen, zoals remmen, door een deskundige fietsenmaker te laten uitvoeren.

Onderhoud regelmatig

Hoe beter een fiets onderhouden wordt, hoe langer hij meegaat. Zorg is verplicht voor veel onderdelen, omdat anders de veiligheid en het rijplezier in het gedrang komen. Voor een lange termijn probleemloze fietservaring heb ik onderstaande belangrijke punten voor u op een rijtje gezet.

Voortdurend onderhoud: remmen

Ze moeten te allen tijde gebruiksklaar zijn. Als de remkracht afneemt en de hendel zo ver naar het stuur kan worden getrokken dat u uw vingers kunt knijpen, moet u de kabel met de stelschroeven of de rem vastdraaien of de remblokken vervangen. Remkabels zijn ook slijtdelen en de afzonderlijke draden kunnen geleidelijk aan scheuren. Let daarom op geluiden zoals het breken van de remhendel. In geval van schade moeten ze onmiddellijk worden vervangen. Remkabels van roestvrij staal zijn nu gebruikelijk. Maar er zijn nog steeds remkabels van koolstofstaal. Ze kunnen gaan roesten. Dan zijn de remmen moeilijk te bedienen. Dergelijke kabels moeten daarom worden gesmeerd tegen corrosie, of beter vervangen door roestvrijstalen kabels. Hydraulische remmen vereisen ook onderhoud. De hydraulische vloeistof kan water aanzuigen. Tijdens lange afdalingen met remmen kunnen de remmen heet worden en het water verdampen. Dit vermindert het remeffect merkbaar.

Voortdurend onderhoud: verlichting

Controleer regelmatig of de verlichting werkt. Vooral met het achterlicht is het gemakkelijk om over het hoofd te zien of het nog steeds verlicht is. Als het achterlicht defect is, dreigt een kettingreactie met oude lampen: Als het achterlicht defect is, neemt de spanning in het verlichtingssysteem toe. Na korte tijd brandt ook de koplamp uit. Met moderne fietsverlichting met behulp van LED-technologie behoren dergelijke problemen echter tot het verleden. Aan de ene kant breken de lampen over het algemeen veel minder vaak en aan de andere kant zijn ze beschermd tegen overspanning. Bovendien schijnen goede LED-lampen veel helderder dan de oude gloeilampen en bieden ze ook een parkeerlichtfunctie.

Bij twijfel is mijn advies: ga even langs JZ Fietstechniek voor een onderhoudsbeurt, dan weet u zeker dat u weer veilig de weg op kunt.