De marketingmix: de 4P’s

Misschien heb je er al wel eens van gehoord, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je geen idee hebt wat de marketingmix inhoudt. In dat geval ga je in dit artikel een uitleg vinden van wat dit precies inhoudt. Een ander begrip wat ook vaak wordt gebruikt in combinatie met de marketingmix is de 4P’s. Soms ook wel de 6P’s of de 8 P’s, maar de 4P’s is toch de meest kenmerkende.

Door middel van de marketingmix worden er verschillende interne en externe factoren verzameld waarmee de marketingstrategie kan worden ingevuld. Denk hierbij aan informatie over de doelgroep en bijvoorbeeld een duidelijk overzicht van de doelstelling.

Waaruit bestaan de 4P’s?

De 4P’s bestaan uit een 4 tal woorden die allemaal starten met de letter P, zoals de naam eigenlijk ook al weggeeft. De termen zijn als volgt: Prijs, Product, Plaats en Promotie. Met behulp van deze termen kun je de marketingstrategie beter invullen.

Product:
De eerste P staat voor product. Wat wil je precies op de markt brengen en hoe wil je dit gaan aanpakken? Het gaat hierbij om het fysieke product, het uitgebreide product maar natuurlijk ook het totale/eind product.

Prijs:
De prijs van een product kan natuurlijk niet missen, maar hoe komt de prijs eigenlijk tot stand? De tweede P: Prijs is een erg belangrijk onderdeel van de marketingmix, deze wordt vaak onderschat.

Promotie:
Het promoten van een product is lang niet altijd nodig, maar toch zie je vaak dat promotie erg veel kan doen voor de bekendheid van een product. Promotie staat voor de derde en tevens voorlaatste P.

Plaats:
Waar ga je je product vermarkten? Waar ga je je vestigen? Is het product bedoelt voor een bepaalde regio, provincie of voor bijvoorbeeld alleen Nederland? Dat wordt bepaald bij de 4e en laatste P van de marketingmix: Plaats.

http://www.smpa.nl/