Hoe belangrijk zijn online beoordelingen?

Online beoordelingen zijn extreem belangrijk. 78% van de internetgebruikers doen onderzoek online en betrouwbare reviews zijn de meest geloofwaardige vorm van reclame. Online beoordelingen beïnvloeden niet alleen de consument, maar ook de resultaten van zoekmachines. In feite geloven zoekexperts dat beoordelingen goed zijn voor ongeveer 7-13% van de lokale organische rangschikkingsfactoren die door Google in aanmerking worden genomen. Het reageren op positieve beoordelingen is net zo belangrijk als het reageren op negatieve beoordelingen. Maar waarom zijn klanten ervaringen zo belangrijk? En wat zijn ervaringen?

Waarom je altijd moet reageren op een positieve recensie:

Iedereen is op zoek. 92% van de consumenten leest nu online reviews. Veel mensen kijken bijvoorbeeld op Nederland review. Het publiek, inclusief potentiële toekomstige klanten van het bedrijf, kan deze recensie lezen. Antwoorden op de review is een kans om ook met deze mensen te praten en subtiele marketing te doen. Het heeft invloed op de zoekresultaten. Door goed te antwoorden, kun je de SEO rangschikking van het overzicht verbeteren, en het overzicht helpen verschijnen in de zoekresultaten voor een bedrijf.

Wat zijn ervaringen? Hoe krijg je meer positieve reviews?

Vraag het! Vraag het persoonlijk! Geef ze een kaartje, vraag het aan het einde van de dienst of wanneer ze uitchecken. Vraag het ook online! Stuur en e-mail of sms en moedig klanten aan om feedback achter te laten. Hulpmiddelen zoals ons Reputation Management platform kunnen een enorme hulp zijn. We uploaden een lijst met klanten en sturen een aanpasbaar e-mailbericht met de vraag om een beoordeling. Als een klant zegt dat hij/zij een goede ervaring heeft, wordt hij/zij aangemoedigd om de beoordeling te delen op sites zoals Google of Yelp. Als een klant zegt dat hij een negatieve ervaring heeft gehad, wordt hij of zij aangemoedigd om zijn of haar feedback met je te delen (maar niet gevraagd om deze te delen op reviewsites). Je kunt ook rechtstreeks bij Google om beoordelingen vragen.

Wat zijn ervaringen: Hoe zit het nu met negatieve recensies?

Als je geconfronteerd wordt met een negatieve recensie, haal diep adem, blijf kalm en reageer bewust en snel. Het uiteindelijke doel moet zijn om die klant om te vormen tot een fan die hen zou kunnen inspireren om hun review te verwijderen of te herzien.

Google heeft een aantal uitstekende tips voor het reageren op reviews en slechte ervaringen:

Reacties van bedrijfseigenaren stellen je in staat om relaties met klanten op te bouwen, maar ze zijn ook openbaar. Houd bij het beantwoorden van je klanten de volgende richtlijnen in gedachten:

  • Wees aardig en wordt niet persoonlijk. Dit is niet alleen een leidraad – het is ook een goed idee als ondernemer. Het is moeilijk om een ruzie te winnen met een gefrustreerde klant, en je wilt vermijden dat je een brug verbrandt. Houd je antwoorden nuttig, leesbaar en hoffelijk. Bovendien moeten de antwoorden voldoen aan ons lokale inhoudsbeleid.

  • Houd het kort en bondig. Gebruikers zijn op zoek naar nuttige en oprechte antwoorden, maar ze kunnen gemakkelijk overweldigd worden door een lange reactie.

  • Bedank je recensenten. Reageer op tevreden recensenten wanneer je nieuwe of relevante informatie te delen hebt. Je hoeft niet elke recensent publiekelijk te bedanken, aangezien elke reactie veel klanten bereikt.

  • Wees een vriend, geen verkoper. Je recensenten zijn al klant, dus je hoeft geen incentives of advertenties aan te bieden. Vertel reviewers iets nieuws over je bedrijf, of deel iets wat ze misschien niet hebben geleerd van hun eerste bezoek.